tiistai 15. helmikuuta 2011

Veneen varustelu St Maarteen Simpson Bay Lagoon Marine

Aika rientää kun on tekemistä ja tekemistä on kun omistaa veneen. Vene on nyt vihdoin minun kun sain kauppakirjat veneeseen ja joudun tästä lähtien maksamaan kaikki siihen liittyvät kulungit itse.

Veneen ostoon liittyy kaikenlaista byrokratiaa ja en saanut aloittaa varustelua kun vene oli maissa koska vaikka maksu suoritettiin euromääräisen SEPA alueella rahojen siirtoon meni silti 4 pvää. On se melko kummallista kuinka kauan bitti siirtyy pankkien välillä.

Vakuutuksen saaminen suomalaisilta yhtiöiltä osoittautui yllättävän vaikeaksi vain Pohjola suostui tekemään laskelmia tosin en koskaan saanut niitä vaikka soittivat pariin kertaan aamuyöllä paikallista aikaa. Paikallinen yritys, Pantenius ja Yachtpool esittivät tarjoukset jotka osuivat samaan kastiin. Tosin Pantenius oli siirtänyt minun asiakkuuden käsittelyn ruotsin toimistolle jotka onnistuivat sekoittamaan kaikki pyyntöni sain kruunumääräiset arviot eri merialuilta eri veneille. Kun saivat vihdoin laskettua tarjouksen olin jo ehtinyt saada yacht poolilta vakuutuksen. Palvelu oli kohdallaan ja kaveri soitti minulle ja sopimukseen kirjattiin että vakuutus on voimassa seuraavana päivänä jolloin vene lasketaan vesille. Tosin hieman laittoi epäilyttämään kun puhelimen (kännynumeron) vastapäässä ei puhuttu täydellistä suomea(suomessa asuva saksalainen agentti) ja taas piti laittaa toimintayksikkö valuuttaa tilille tosin tällä kertaa suomalaiselle. Olisin muutoin kallistunut Panteniuksen puoleen mutta kun käsittely siirtyi ruotsiin ja lisäksi Yachtpoolilla oli laillinen edustaja suomessa ja oikeus käytäisiin suomessa mikäli jotain tapahtuisi.

Kun rahat vielä viipyivät pankissa minulla ei ollut asiaa varustella venettä joten kiertelin saarta ja odottelin perhettä. Lainasin agentilta "auton" (ruosteinen valmiiksi kolaroitu romu jonka kone keitti) 100e /vko ja ajoin saaren läpi vakuutuksena oli "if somebody crashes in you it's ok if you crash into somebody you pay" edullisempaa vuokraa ei saarelta löydy. Agentilta olin saanut käyttööni myös paikallisen prepaid puhelimen.

Sain kuitenkin olla paikkalla kun läpivientien venttilit vaihdettiin. Tumma kaveri jonka agentti oli palkannut tekemään korjaukset tuli paikalle ja aloimme työstää sulkuventtiilien irroitusta. No septitankin tyhjennysletkun irroittaminen osoittautui hankalaksi koska kaverilla ei ollut jatkojohtua mukana niin että olisi saanut lämpöpuhaltimen pehmittämään putkea. Kaveri kuitenkin kävi hakemassa pajalta kaasupuhaltimen kun ei ollut jatkojohtoa hieman hirvitti kun sillä lämmitteli. Soitin jo agentille ja ihmettelin että minkälaisen kaverin se oli palkannut. Loppujen lopuksi letkusaatiin irti ja läpivientien tiivisteet eivät siirtyneet paikalta olin itse toisella puolella pitämässä kiinni kun kaveri runnoi irti jumiutuneet venttiilit. Kun kaveri tuli takaisin sain lainaksi sähköjohdon ja putkiloa saatiin hilattua kiinnipäin tosin ei samanlaisesti kuin se oli ollut valkoinen letku oli hiilentynyt ja sikaflexillä oli jatkettu putkea kun ei saatu perille asti.

Lopulta perhe saapui mutta en vieläkään saanut venettä ja sain agentilta viestin että veneen lasku siirtyy ja hän ilmoittaa kun on takaisin saarella. No ilmoituksesta huolimatta eihän niin tapahtunut vaan telakka laski veneen jo puoleltapäivin kun en ollut paikalla tarkastamassa läpivientejä. Kun sitten tulin iltapäivällä oli jo kiire siirtää venettä pois alta toisen veneen tullessa veteen. Totesin läpiviennin vuotavan hieman mutta että se kiristyksellä saataisiin kuntoon. Valitin agentille kun pääsimme marinaan ja korjaus hoidettaisiin kuntoon. Sama kaveri ilmestyi aamulla korjailemaan mutta tarvittiin vielä sukeltaja koska venttilin mutka osoitti kiristyksen jälkeen väärään suuntaa eikä putka saatu kiinni.
Loppujen lopuksi venttiili ei enään vuotanut tosin ei sitä saa täysin auki koska putki on tiellä. Tosin eipä täällä päin kukaan tuota septitankkia käytäkkään ei täällä juurikaan ole imutyhjennysasemia.

Venellä maailman kolkkia kruisatessahan tarkoittaa että pääset korjaamaan venettä eksoottisissa paikoissa. Vasta kun vene olin allekirjoittanut täydellisen vastuuvapauden saimme tutkia venettä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti