maanantai 7. helmikuuta 2011

BVI ja St Martin

Päivityksestä tulikin pitempi tauko veneen hankkiminen olikin yllättävän pitkä prosessi.

Lähdin Antiguasta BVI:lle jossa agentti Clive Allen oli järjestänyt minulle kohtuullisen(120US/yö) majoituksen. Satuimme istumaan samassa lentokoneessa mutten ajatellut ettei kaveri varvastossuissa ja ajamaton parta olisi agenttini. BVI maahanmuutto viranomaiset olivat sitä mieltä ettei jos ei ole lentolippua ulos maasta ei ole asiaa maahan. Yritin selittää että en ole lentämässä vaan ostan veneen, homma selvisi kun viranomainen sai kiinni agentin. Pidimme pitkä session jossa kerroin mitä etsin ja sitten se esitteli vaihtoehdot. Kiikarissa minulla oli uudehko entinen vuokravene jossa olisi EU kriteerit valmiina mahdollista tuontia varten.  Selvisi kuitenkin paikan päällä ettei vuokraveneitä ole välttämättä saatavissa nyt kun on korkea sesonki ja veneet ovat vuokrakäytössä. Samoin vapautuneet veneet kunnostetaan sitä mukaan kun ne on aikataulutettu eli jos vuokra veneen haluaa se vapautuu käyttöön vasta maaliskuussa. No en lannistunut siitä kaveri selvitti mitkä vuokraveneet olisivat valmiina 2 viikon sisällä. Kiikarissa olisi siis 40+ jalkainen tuotantovene 2000 luvulta kolmella hytillä.

Kävimme katsomassa Oceanis 423 joka oli kyllä upeassa kunnossa ja sellainen kuin olin ajatellut tosin liian arvokas meidän budjettiin lisäksi vuokraveneisiin joutuu ostamaan dinghyn eli jollan ja perämoottorin joka nostaa lopullista hintaa. Kutkutti myös heidän tarjoama 40 jalkainen First joka oli kunnostettu kivaan kuntoon tosi moottori oli vuodelta -95 ja omat mieltymykseni alkaa mekanikoimaan 30 asteen moottoritiloissa on hyvin rajoitettu. Tuli katsottua myös Moody 36 CC mutta keskihytti ei enään miellytä omaa eikä suuren ostavan yleisön mieltä joten jälleenmyynti olisi hankalaa. Loppujen lopuksi parhaimmaksi vaihtoehdoksi näytti olevan että odottettaisiin maaliskuuhun ja ostettaisiin vuokraamon kunnostama vene. Odottelu BVI:llä olisi turhan arvokasta joten kävi mielessä että matkustamme etelämmäksi Dominicaan tai miksei Thaimaahan odottelemaan.

Alkuperäiseen suunnitelmaan lentää karibialle ja ostaa vene se ei oikein sopinut joten katselin myös muiden saarten tarjontaa ja muutama kiinnostava SO 37 löytyi USVI sekä pari vaihtoehtoa St Martinista sekä jokunen Martiniquelta. Joten aattelin että  lehden katsomaan niitä enkä jää luuhaamaan BVIlle. Tosin kun oli katsellut n. 10 eri venettä joista mikään ei oikein täyttänyt kriteerejä sai myös hyvän kuvan veneiden kunnosta. Ei ne vuokraveneet niin loppuun asti ajettuja ole kuten moni väittää ja jotkut omistajien veneet voivat sisältää kaikenlaista kivaa vuodelta n. jonka toimintakunto on arvoitus ja tuppavat haluamaan vastinetta niihin sijoittuun omaisuuteen. USVIn veneet olivat vuodelta 2000 joten kokemuksen mukaan ei kannattanut mennä sinne kun veneen kunto ei näy mielestäni hinnassa tarpeeksi. St Martinissa oli yksi 343  ja yksi SO 37 joten sinne siis.

St Martin on saari joka on jaettu kahtia hollantilaiselle puolelle ja ranskalaiselle puolelle joten tulin takaisin EU:n kamaralle ja maahantulo oli helppo. Ranskalaisella puolella kelpaa jopa eurot , hollannin puolella myös omat karibian guldenit. Sain buukattua hotellihuoneen pariksi päiväksi phillipsburgissa joka hollannin pääkaupunki mutta oikeasti risteilyturistien shoppausmesta.

Se benetau 343 oli varustettu kahdella erillisellä ilmastoinnilla kummallekkin hytille ja se oli myös pistetty siihen hintaan, vastaavan 343 saisin maaliskuussa BVIltä 35% vähemmällä joten ei oikein ollut mieleen.  Jeannau 37 Sun Odessey v. 2004 sen sijaan oli yllättävän hyvässä kunnossa ja 1 omistajan vene joka oli ollut melkoisen pilkun tarkaa veneen varustamisessa ja huollossa. Mekaanisista osista kuten pumpuista löytyi kokonaan uusi pumppu varaosiksi.

Joten kun olin tutkinut sitä muutaman tunnin päätin että teemme tarjouksen tosin omistajan agentti oli sitä mieltä että hinta ei ole muutettavissa. Yön yli nukkuttuani tein kuitenkin tarjouksen. Palkkasin katsastajan vaikka vene oli katsastettu 4 kk sitten. En uskonut että se mitään löytää mutta halusin kuitenkin toisen mielipiteen. Muutama valo ja pari läpivientiä oli jumissa sekä ankkuriketju vaihtokunnossa.

Seuraavan päivänä olikin sitten koeajo ja veneenpohjan tarkastus. Kone kävi tyhjäkäynnillä ihan hyvin mutta kun laittoi vaihteen päälle alkoi hyytymään kuten minun hymykin. Herrat agentti ja katsastaja olivat sitä mieltä että polttoaineen saanti on ongelma ja jossain on tukos. Totesin että katsotaan miten on. Niinpä agentti kävi läpi polttoaineletkut ja filtterit mutta ei saanut konetta toimimaan lopulta sai kutsutta paikalle Yanmarin mekaanikon joka 2 minuutissa paikallisti ongelman polttoainepumppuun varmistettuaan vielä että niin on asennettiin uusi polttoainepumppu jonka jälkeen kone toimi moitteetta.

Missasimme ylösnoston ja se meni seuraavalle päivälle veneestä löytyi valmiit maalit pohjanmaalaukseen ja aattelin että se menee samalla nostolla joka kuitenkin maksaa parisataa ja lupasin maksaa maalauksen. Ei huvittanut lähteä kalpeanaamana maalaillemaan pohjaa keskipäivän helteessä. Pohja näytti ihan ok eikä välttämättä olisi tarvinnut maalia aattelin kuitenkin että se on pois alta eikä venettä välttämättä tarvitse nostaa ylös kesäkuussa eikä olla putsaamassa kesken kauden kovin montakertaa . Tarkoituksena on kuitenkin lillua ankkurissa pidempiä aikoja ja hoitaa opiskelu- ja kouluasioita.

Heiman mietintää aiheutti se että myyjänä oli eteläafrikkalaisen brittiläisen espanjassa asuvan pojat. Tosin eipä tuo järjestely niin kovin kummallinen ollut. Mutta paperinpyöritysbyrokratia näytti asianmukaiselta. Tarjouksen esittäminen ja katsastuksen tekeminen, katsastuksessa havaittujen asioiden korjaaminen sekä pohjanmaalaus, UK rekisteristä poistaminen, Suomen rekisteriin saaminen, rahojen lähettäminen off shore pankkiin.  Kaikki melkoista säätöä nyt kun vielä saan veneen vakuutettua niin allekirjoitan veneen hyväksynnän ja vene on minun ja laskut alkaa juoksemaan. Myyjä saa rahansa vasta kun saadaan kauppakirja (Bill of Sale).  Sen pitäisi tulla ensiviikolla .

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti